جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 5:11 قبل از ظهر

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 50
نویسنده پیام
admin آفلاین


ارسال‌ها : 16
عضویت: 22 /8 /1391
سن: 25


بااتوکد آشنا شویم
39
􀁘
با اتوکد آشنا شویم...
دعوت به سفر!
چنین است اتوکد ... (ورود به اتوکد
(2002
کارهایی برای ساده ترشدن ورود به
اتوکد
خروج از اتوکد و ورود دوباره به آن
پنجرۀگفتگویی آغازی : پنجرۀ شروع به
(Startup) کار
صفحۀتصویر اصلی اتوکد : آشنایی با
بخش های صفحۀ اتوکد
آشنایی با ماوس و دکمه های آن
شکل مکان نما در بخش های مختلف
صفحۀ اتوکد
کمک گرفتن از اتوکد 2002
بهتردیدن در اتوکد
یک نقشه در داخل (Open) گشودن
اتوکد
(Plan) ( دید هوایی (دو بعدی
نقشه ای دیگر (Open) گشودن
تبدیل نمادرنگی به نماداستاندارد
(Shademode)
برای دیدن F کمک گرفتن از کلید ٢
پیام های اتوکد
خاموش کردن دید پرسپکتیو
استفاده از کلیدهای ترکیبی برای
گشودن نقشه
گشودن مجدد پرونده گشوده شده
Window منوی گشودنی
(Close) بستن پرونده ها
اتوکد بدون نقشه ؟ !... به بی نمکی نان
بی پنیر است!
(New) شروع یک ترسیم جدید
یک نکتۀ شایان ذکر درارتباط با رنگ
ناحیۀترسیمی
حالت تک پرونده و چن دپرونده
(Quit یا Exit) خروج از اتوکد
پایان سفر
پرسش
تحقیق
40 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
دعوت به سفر!
و مروری سریع بر فنون ...«! سفری بر فراز اتوک د » : بیایید باهم به یک مسافرت تفریحی برویم
استفاده از آن داشته باشیم . درطول این سفر خواهیم آموخت که چگونه به دیدنی های اتوکد
دسترسی یابیم و نیز درخواهیم یافت که ر اههای متعدد و بعضا متفاوتی برای رسیدن به یک
نتیجۀ واحد در اختیارمان قرار دارد . این ویژگی اتوکد که آن را درحا ل حاضر پرقدرت ترین برنامۀ
یا « ترسیم ب ه کمک رایان ه » یعنی ،CAD همه منظورۀ تبر یا طبر (معادل فارسی
یا « طراحی به کمک رایانه » و Computer Aided Drafting
ساخته به این علت است که اتوکد برای نیازهای (Computer Aided Design
افراد مختلف با سلیقه های متفاوت ساخته و طراحی شده است.
جوینده » یا «. هرجا درخواستی هست راهی نیز وجود دارد » : در اتوکد این قانون حاکم است که
بشرط آنکه بیاموزیم چگونه خواسته هایمان را با اتوکد مطرح کنیم و نیز با زبان «. یابنده است
اتوکد در بیان درخواستها و پاسخگوی یهایش آشنا شویم.
« معماری باز » انعطاف پذیری اتوکد در اصطلاح نرم افزارنویسی به نام
به این معن یاست که « معماری باز » شناخته می شود. عبارت (Open Architecture)
ابزاری دراختیار کاربران قرار بگی رد که به کمک آن بتوان نیازها و سلیقه های مختلف را برآورده
کرد.
پس از آنکه مدتی با اتوکد کار کردیم، خواهیم آموخت که چگونه از معماری باز اتوکد استفاده
کنیم. اما قبل از هرچیز برای کاربرد روش های مناسب باید یک پی مستحکم بسازیم . این پی
شناخت مفاهیم بنیادین اتوکد است.
چه در اتوکد تازه کار باشیم و چه ب هعنوان یک کاربرکهنه کار آن بخواهیم با اتوکد 2002 کار
کنیم، درهردوصورت بهتر است با اصطلاحات و مفاهیم این فصل آشنا شویم . شاید بهتر باشد
پیش از آنکه به یک زبان مشترک با اتوکد برسیم با زبان نویسندۀ این کتاب نیز بیشتر آش نایی
پیدا کنیم.
( چنین است اتوکد... (ورود به اتوکد 2002
همین کتاب مشاهده می کنیم. فرض براین است II چگونگی نصب اتوکد 2002 را درپیوست
که همزمان با آغاز مطالعۀ این کتاب، اتوکد را هم نصب می کنیم . اگر اتوکد را قبلاً نصب
کرده ایم (یا پیکربندی آن با پیش فرض هایی که اتوکد هنگام نصب درنظر می گیرد متفاوت
باشد)، ممکن است تصاویری که در این کتاب مشاهده می کنیم دقیق اً مشابه آنچه بر صفحۀ
کنیم و (uninstall) مونیتورمان می بینیم نباشد . شاید بهتر باشد آن را از ویندوز حذف
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 41
شرح داده شده I کنیم . (چگونگی حذف برنامه از ویندوز در پیوست (install) مجدداً نصب
است.)
اتوکد 2002 را م ییابیم. مکان نمای (icon) نماد (desktop) روی میزکار ویندوز
(run) آنرا اجرا (double click) ماوس را بروی آن برده با دوبار تقه زدن سریع (cursor)
را ب هکار I 1). همینطور می توانیم هر کدام از روش های ذکرشده در پیوست - می کنیم (شکل 1
برده، اتوکد 2002 را اجرا نماییم.
1) نماد میانبر اتوکد 2002 در روی میزکار ویندوز - شکل 1
تصویر زیبایی را برای لحظاتی در صفحۀنمایش مشاهده می کنیم، در پی آن 2 صفحه به طور
همزمان باز می شوند:
(2- صفحۀ اتوکد 2002 (شکل 1
(3- شکل 1 ) AutoCAD Today صفحه ای با عنوان
دربارۀ صفحۀ اتوکد درهمین فصل صحبت خواهیم کرد ولی برای آشنایی با پنجرۀ
بزنیم. III بهتر است پس از پایان این فصل سری به پیوست AutoCAD Today
42 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
2) صفحۀ اصلی اتوکد 2002 - شکل 1
AutoCAD Today 3) صفحۀ - شکل 1
4 باشد و در گوشۀ بالای سمت راست پنجرۀ دیگری باز - ممکن است صفحۀ اتوکد به شکل 1
شده باشد . (این اتفاق درمورد برخی از نسخه های اتوکد 2002 می افتد .) این پنجره مربوط
است. برای آشنایی با این راهنما Active Assistance به یک راهنمای هوشمند به نام
بزنیم . در اینجا 2 کار را با هم انجام می دهیم تا به راحتی با اتوکد IV می توانیم سری به پیوست
وارد AutoCAD Today کار کنیم. پس از آشنایی با اصول اولیه، درمورداینکه آیا ازطریق
تصمیم می گیریم. Active Assistance اتوکد شویم یا نه و نیز دربارۀ فعال بودن
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 43
کارهایی برای ساده ترشدن ورود به اتوکد
در اینجا از اتوکد می خواهیم که:
را نیاورد. AutoCAD Today -1 هنگام شروع به کار، صفحۀ
در اتوکد 2002 Active Assistance 4) پنجرۀ - شکل 1
را نیز تازمانی که نخواسته ایم نشان ندهد. Active Assistance -2 پنجرۀ
با این دوکار شکل اتوکد 2002 را شبیه اتوکد 2000 می کنیم. البته هردوی امکاناتی ک ه فعلاً
به ترتیب IV و III جلوی آن ها را می گیریم به سادگی قابل دسترسی هستند . در پیوست های
بدانیم، Active Assistance و AutoCAD Today هرآنچه را که لازم است دربارۀ
مشاهده می کنیم.
( تنظیم اتوکد 2002 برای شروع ب هروش سنتی (مشابه اتوکد 2000
را می یابیم، به روی آن تقه می زنیم (کلیک Tools دربالای صفحۀ اتوکد (سطر دوم )، کلمۀ
را انتخاب می کنیم. (شکل Options… می کنیم)، منویی باز می شود که گزینۀ آخر آن یعنی
(5-1
44 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
Tools از منوی Options… 5) انتخاب گزینۀ - شکل 1
را انتخاب System (tab) 6 باز می شود. در ردیف سوم از این پنجره زبانۀ - پنجرۀ شکل 1
می کنیم.
Options 6) پنجرۀ - شکل 1
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 45
قرار Startup: 7 درمی آید. فهرست جهشی ای را که درمقابل کلمۀ - پنجره به صورت شکل 1
دارد باز می کنیم.
System زبانۀ – Options 7) پنجرۀ - شکل 1
از میان گزین ه های آن، گزینۀ دوم را انتخاب
را می زنیم. Ok می کنیم و دکمۀ
Active Assistance تنظیم اتوکد 2002 برای عدم اجرای خودکار
را درصفحه می بینیم، مکان نما را به روی آن برده دکمۀ Active Assistance اگر پنجرۀ
را انتخاب می کنیم. (Settings…) 8) و گزینۀ آخر آن - راست ماوس را می زنیم (شکل 1
46 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
Active Assistance 8) زدن دکمۀ راست ماوس در روی پنجرۀ - شکل 1
را Show on start (check box) 9 باز می شود . جعبۀکنترلی - پنجرۀ شکل 1
را OK را انتخاب می کنیم و On demand (radio bottom) خاموش و دکمۀرادیویی
می زنیم.
Active Assistance 9) پنجرۀ تنظیمات - شکل 1
خروج از اتوکد و ورود دوباره به آن
را انتخاب می کنیم . Exit گزینۀ File از اتوکد خارج می شویم. برای خروج از اتوکد از منوی
(10- (شکل 1
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 47
File از منوی Exit 10 ) انتخاب - شکل 1
(11- را انتخاب می کنیم. (شکل 1 No درپاسخ به پیغام بعدی دکمۀ
11- شکل 1
خبری نیست و تنها پنجرۀ AutoCAD Today دوباره اتوکد را اجرا می کنیم. این بار از
آغازی اتوکد 2002 (dialog box) باز می شود و در میان آن پنجرۀگفتگویی AutoCAD
(12- ظاهر می گردد. (شکل 1
اکنون وارد اتوکد 2002 شده ایم و اتوکد گوش به فرمان ماست تا به او بگوییم چه کند.
48 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
گشودن یک نقشۀ » انتخاب پی شفرض -(Startup) 12 ) پنجرۀگفتگویی آغازی اتوکد - شکل 1
(Open a Drawing) « موجود
(Startup) 1) نوار عنوان: آغاز به کار
برای خروج بدون :Close 2) دکمۀ
درنظرگرفتن تنظیمات و انتخاب ها
این دکمه را می زنیم.
3) دکمۀ راهنمای سریع: با انتخاب این
دکمه مکان نما به شکل ع لامت س ؤال
درمی آید. اکنون با انتخاب هرقسمت ،
توضیح کوتاهی دربارۀ آن مشاهده
می کنیم.
گشودن ) Open a Drawing 4) دکمۀ
یک پروندۀ ترسیمی موجود)
شروع ) Start from Scratch 5) دکمۀ
از ابتدا)
استفاده از ) Use a Template 6) دکمۀ
پروندۀ الگو)
استفاده از ) Use a Wizard 7) دکمه
افسونگر)
8) در این قسمت با انتخاب هرکدام از
دکمه های 4و 5و 6و 7 نام آن مشاهده
می گردد. (در این پنجره :
(Open a Drawing
9) ناحیۀ انتخاب پرونده : این ناحیه شامل
2 ستون است : ستون اول نام پرونده و
ستون دوم محل پرونده . با انتخاب
هرکدام از دکم ه های موجود درسطر
اول این ناحیه فهرس ت موجود
به ترتیب الفبایی آن ستون مرتب
می شود.
1 3
2
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 49
10 ) دراین بخش فهرست نام پرونده هایی
که قبلا باز کرده ایم مشاهده می شود
که می توانیم پروندۀ موردنظر را از
بین آنها انتخاب کنیم . هنگام اولین
اجرای اتوکد که هنوز پرونده ای ر ا باز
نکرده ایم این قسمت خالی است.
درصورتی که در این فهرست نامی
وجود داشته باشد و حجم نوشته ها از
پنجرۀ مربوطه بزرگتر باشد نوارهای
لغزشی مشاهده می شود که می توانیم
به کمک آنها در فهرست حرکت
کنیم. در این شکل، فهرست نوار
لغزشی عمودی به چشم نمی خورد.
در این :(preview) 11 ) ناحیۀ پیش دید
ناحیه با انتخاب هرک دام از نقشه هایی
که نامشان در فهرست مشخص شده
با شمارۀ 10 انتخاب می گردد ، یک
پیش نمایش از نقشۀ انتخابی مشاهده
می شود. (اگر اتوکد را به تازگی نصب
کرده باشیم و برای اولین بار آن را
اجرا کنیم ، نام هیچ نقشه ای در
فهرست موردنظر دیده نمی شود و
تصویری نیز مشاهده نمی گردد.)
12 ) برای جستجوی پروندۀ ترسیمی دکمۀ
را انتخاب می کنیم. Browse…
13 ) در این ناحیه اندازۀ پرونده ای که در
ناحیۀ شماره 10 انتخاب کرده ایم
مشاهده می شود.
14 ) در این ناحیه تاریخ پروندۀ انتخابی به
نمایش درمی آید.
تأیید): برای گشودن ) OK 15 ) دکمۀ
را می زنیم. OK پروندۀ انتخابی دکمۀ
انصراف): در صورتی ) Cancel 16 ) دکمۀ
که این دکمه را انتخاب کنیم بدون
گشودن پروندۀ ترسیمی وارد صفحۀ
خالی اتوکد می شویم.
(Startup) پنجرۀگفتگویی آغازی: پنجرۀ شروع به کار
12 مشاهده می شود پنجرۀگفتگویی آغازی 4 گزینه دراختیار کاربر - همچنانکه در شکل 1
می گ ذارد. هرکدام از این گزینه ه ا با انتخاب نمادهایی که درگوشۀ بالایی سم ت چپ
گشودن یک نقشۀ » پنجرۀگفتگویی قرار دارند قابل انتخاب می باشند. انتخاب پیش فرض اتوکد
است (دکمۀ اول از سمت چپ ). با انتخاب این گزینه (Open a Drawing) « موجود
کنیم و ضمن مشاهدۀ آن تغییرات (Open) « باز » می توانیم نقشه ای را که قبلاً رسم شده
موردنظر را بروی آن اعمال نماییم . اما پیش از انتخاب یک نقشه، دیگر گزینه ها را مرور کنیم .
را همین جا مورد بررسی قرار (Start from Scratch) « آغاز یک نقشۀ جدید » دکمۀ دوم
« استفاده از الگو » خواهیم داد. دکمه های سوم و چهارم که ب ه ترتیب عبارتند از
امکاناتی را به کار (Use a Wizard) « استفاده از افسونگر » و (Use a Template)
50 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
،13- می گیرند که پس از آشنایی بیشتر با اتوکد دوباره به سراغ آنها خواهیم آمد . (اشکال 1
(15- 14-1 و 1
توضیحات ) « شروع از ابتدا » : 13 ) انتخاب دکمۀ دوم در پنجرۀگفتگویی آغازی اتوکد - شکل 1
12 مکمل این بخش می باشند.) - شکل 1
« شروع از ابتد ا » 1) دکمۀ
با فشردن - (Start from Scratch)
این دکمه بخش های دیگر پنجره
تغییر می کند.
2) در این قسمت با انتخاب دکمۀ
عبارت «« شروع از ابتد ا »»
مشاهده Start from Scratch
می گردد.
3) ناحیۀ تنظیمات پیش فرض شامل 2
و English عدد دکمۀرادیویی
Metric
4) در صورت انتخاب این دکمۀرادیویی
دستگاه اندازه گیری انگلیسی (فوت و
به عنوان واحد (English) ( اینچ
پیش فرض درنظرگرفته می شود.
5) با انتخاب این دکمۀرادیویی دستگاه
به (Metric) اندازه گیری متریک
عنوان واحد پیش فرض انتخاب
Metric می گردد. (در ایران دستگاه
کاربرد دارد و این دکمه را انتخاب
می کنیم.)
که هنگام (preview) 6) ناحیۀ پیش دید
به این Start from Scratch انتخاب
1
2
6
3
4
5
7
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 51
صورت دیده می شود.
در این ناحیه -(Tip) 7) ناحیۀ نکته
توضیحاتی دربارۀ هرکدام از
دکمه های رادیویی ای که د ر ناحیۀ 3
انتخاب کرده ایم داده می شود.
تأیید) وارد صفحه ) OK 8) با انتخاب
اتوکد می شویم درحالی که یکی از
دستگاه های انگلیسی یا متریک
درنظرگرفته شده است.
(Cancel) 9) با زدن دکمۀ انصراف
آخرین تنظیم قبل از ورود اخیر به
اتوکد درنظرگرفته می شود.
استفاده از » - 14 ) انتخاب دکمۀ سوم - شکل 1
این - (Use a Template) « پروندۀ الگو
گزینه را بعداً بررسی خواهیم کرد.
استفاده » - 15 ) انتخاب دکم ۀ چهارم - شکل 1
با این گزینه - (Use a Wizard) « از افسونگر
در فصل های بعدی بیشتر آشنا خواهیم شد.
اتوکد برای نشان دادن قدرت خود به افراد ت ازه کار و نیز کسانی که به این ضرب المثل چینی
به هنگام ارائۀ هرنسخه تعدادی نقشۀ « یک تصویر به هزارگفته می ارزد » اعتقاد دارند که
ترسیم شده توسط نسخه های قبلی را عرضه می کند . اگر شما هم موفق به ترسیم نقشۀ
منحصربفردی با اتوکد شدید فراموش نکنید که آن را برای کمپ انی سازندۀ اتوکد (اتودسک )
بفرستید. چه بسا نقشۀ شما هم به همراه نسخه های بعدی اتوکد ب ه سرتاسر جهان ارسال شود .
Sample پرونده های ترسیمی که دربالا ذکر آنها رفت به هنگام نصب اتوکد درفهرستی ب ه نام
کپی می شوند. یعنی اگر اتوکد در این محل نصب شده باشد:
"C:\Program Files\AutoCAD 2002"
ترسیمات نمونه در محل زیر کپی می شوند:
"C:\Program Files\AutoCAD 2002\Sample"
نیز می نامیم) هم فال است و « نقشه » دیدن این پرونده های ترسیمی (که از این به بعد آنها را
هم تماشا. پس برای انتخاب یک نقشه و گشودن آن گام های زیر را برمی داریم:
-1 اگر برای مشاهدۀ عملکرد نمادهای دوم، سوم و چهارم هرکدام از آنها را انتخاب کرده ایم
(12- را انتخاب م یکنیم. (شکل 1 Open a Drawing دوباره نماد اول یعنی
52 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
می کنیم). (click) تقه می زنیم (کلیک Browse… -2 بروی دکمۀ
انتخاب » -3 اکنون یک پنجرۀگفتگویی مشابه پنجره های گفتگو یی استاندارد ویندوز برای
است . « فهرست جاری اتوکد » باز می شود که نشان دهندۀ پرونده های ترسیمی موجود در « پرونده
همان محلی است که اتوکد درآن نصب شده است ، یعنی جایی که « فهرست جاری اتوکد »
قرار دارد. ACAD.EXE
می کنیم). double click) دوتقه می زنیم Sample (folder) -4 بروی پوشۀ
(16- -5 فهرستی از پرونده های ترسیمی مشاهده می کنیم. (شکل 1
Startup در پنجرۀ Browse… که با انتخاب دکمۀ Select File 16 ) پنجرۀگفتگویی - شکل 1
باز می شود.
-6 برای دیدن یک نمای کلی از پرونده های ترسیمی مکان نمای ماوس را بروی پروندۀ مور دنظر
برده، تقه می زنیم. لحظاتی صبر می کنیم تا نمای نقشۀ انتخابی را در پنجرۀ پیش دید
واقع در سمت راست پنجرۀگفتگویی ببینیم . زمان انتظار ما به عوامل متعددی (Preview)
بستگی دارد.
عوامل اصلی عبارتند از:
• سرعت کامپیوتر: سرعت بیشتر کامپیوتر سبب می شود تا زمان انتظار ما کمتر باشد.
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 53
• حجم پروندۀترسی می: هرچه پرونده بزرگتر باشد زمان بیشتری طول می کشد تا پیش دید
را مشاهده کنیم.
• محل پروندۀترسی می: اگر پرونده روی دیسک سخت (هارددیسک) قرار داشته باشد سرعت
دسترسی به آن مناسب است ، ولی اگر نقشه را از روی فلاپی دیسک می خوانیم باید به
کامپیوتر فرصت بیشتری برای نمایش آن بدهیم . در شرایط عادی مشاهدۀ نمای پیش دید
نقشه تقریباً همزمان با انتخاب آن صورت می گیرد.
16 م ی بینیم انتخاب می کنیم . یعنی - -7 برای ادامۀ سفر پرونده ای مشابه آنچه در شکل 1
۱". پرونده ه ای ترسیمی (نقشه ه ا) که توسط اتوکد خوانده و ذخیره st floor.dwg"
را حذف کرده dwg می باشند ولی ممکن است ویندوز پسوند dwg می گردند دارای پسوند
باشد (البته فقط به هنگام نمایش نام پرونده ). برای دیدن پسوند نام پرونده ها باید تغییراتی در
چگونگی انجام این تغییرات شرح داده شده است. I پیکربندی ویندوز بدهیم که در پیوست
گشودن) تقه می زنیم و صبر می کنیم تا پس از بسته شدن این ) Open -8 بروی دکمه
پنجرۀگفتگویی، صفحۀ اصلی اتوکد ظاهر شود.
صفحۀتصویر اصلی اتوکد: آشنایی با بخش های صفحۀ اتوکد
17 و توضیحات ذیل آن را نگاه - برای آشنایی با بخش های مختلف صفحۀ اصلی اتوکد شکل 1
می کنیم.
(Graphics User Interface مخفف ) GUI صفحۀ اصلی اتوکد را اصطلاحا
GUI است . درحال حاضر هر برنامه ای دارای « رابط گرافیکی کارب ر » می نامیم که معنی آن
مشخصی است . ویژگی مهم و منحصربفرد این صفحه آن است که هرکاربری ب ه محض مواجهه با
« میزکار » آن می تواند حدس بزند ک ه درکدام برنامه است . (رابط گرافیکی کاربر ویندوز همان
است.) (desktop)
54 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
17 ) بخش های مختلف صفحۀ اتوکد 2002 - شکل 1
نوار عنوان اتوکد: در - Title bar (1
این نوار علامتی که نشا ن دهندۀ اتوکد
2002 است و در کنار آ ن نام برنام ۀ
مشاهده می شود. AutoCAD ٢٠٠٢
دکمۀ بستن اتوکد - Close یا 􀀷 2)
- Maximize یا Restore Down (3
دکمۀ تغییر اندازۀ پنجرۀ اتوکد
دکمۀ کمینه سازی : با - Minimize (4
فشردن این دکمه صفحۀ اتوکد ناپدید
شده فقط نماد اتوکد 2002 درروی
نواروظایف باقی می ماند.
نوارمنو: روی این نوار - Menu bar (5
نام منوهای گشودنی به چشم می خورد.
نوار ابزار - Standard Toolbar (6
استاندارد: دکمه هایی که در این
قسمت به چشم می خورند هرکدام
قابل انتخابند.
- Object Properties Toolbar (7
نوار ابزار ویژگی های موضوعات یا
خصوصیات اجسام : با این نوارابزار
بعداً خیلی سروکار خواهیم داشت.
نوار ابزار ترسیم - Draw Toolbar (8
نوارابزار - Modify Toolbar (9
ویرایش
نوارعنوان - Drawing titlebar (10
پروندۀترسیمی
دکمۀ بستن پروندۀ - Close یا 􀀷 11 )
ترسیمی بدون خروج از اتوکد
- Restore Down یا Maximize (12
دکمۀ تغییر اندازۀ پنجرۀ پروندۀ
8 9 1 5 7 6 4 3 2
10
12 11
13
14
15
17 16
18
19 20
21
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 55
ترسیمی
دکمۀ کمینه سازی - Minimize (13
پروندۀترسیمی
یا (Work area) 14 ) ناحیۀ کار
(Drawing area) ناحیۀترسیم
مکان نما در اتوکد :(Cursor) 15 ) مکان نما
دارای اشکال مختلفی است که دقت
به آنها درهنگام کار کمک های شایان
توجهی بما می کند.
یا (Scroll bar) 16 ) نوارهای طومارزنی
نوار لغزشی عمودی و افقی ترسیم
17 ) نماد فضای کاغذ
(Paper space icon)
برای تعریف :(Layout) 18 ) نوار چیدمان
نحوۀ چاپ نقشه درروی کاغذ به
(Paper Space) فضای کاغذ می رویم
ولی ترسیم را در فضا یمدل
انجام می دهیم. (Model Space)
سبب ورود به Model انتخاب زبانۀ
فضای مدل و انتخا ب زبانه های دیگر
باعث ورود به فضا ی کاغذ می شود. در
این تصویر ما در فضای کاغذ هستیم.
در :(Command area) 19 ) ناحیۀ فرمان
این ناحیه فرمان ها را وارد می کنیم و
اتوکد پیغام های خود را به نمایش
می گذارد . به صورت استاندارد این
ناحیه دارای 3 سطر می باشد.
20 ) نوارهای طومارزنی یا نوار لغزشی
عمودی و افقی ناحیۀ فرمان
21 ) نواروضعیت که دربرگیرندۀ نشانگر
مختصات و دکمه های مربوط به
ابزارهای کمک رسم می باشد.
آشنایی با ماوس و دکمه های آن
دراین قسمت مکان نما را به کمک ماوس در صفحۀاتوکد حرکت می دهیم و با زدن دکم ههای آن
نتیجه را مشاهده و بررسی می کنیم.
(Click : تقه زدن (فشردن دکمۀ سمت چپ ماوس و بلافاصله رهاکردن آن
اکنون به کمک ماوس مکان نما را به روی بخش های مختلف صفحۀ اتوکد که در قسمت قبل با
نام هر یک آشنا شدیم می بریم و تقه می زنیم یعنی دکمۀ سم تچپ آن را فشار می دهیم. دکمۀ
18 و توضیحات همراه آن عملکرد دکمۀ - سمت چپ ماوس را دکمۀ اول آن می دانیم. شکل 1
اول ماوس را در بخش های مختلف صفحۀ اتوکد توضیح می دهند. پس از مشاهدۀ نتیجۀ زدن
در گوشۀ بالای ) Esc دکمۀ ماوس درهرقسمت برای بازگشت به حالت عادی یکبار دکمۀ
سمت 4 چپ صفحه کلید) را می زنیم.
56 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
18 ) با زدن دکمۀ اول (سمت چپ) ماوس در بخش های مختلف صفحۀ اتوکد نتیجه را - شکل 1
بررسی م یکنیم:
1) با تقه زدن روی نوارعنوان و روی نماداتوکد این منو باز م یشود. -18- شکل 1
10 9
11
1 3 2 6 5 4 7
8
12
13
15 14
16
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 57
سبب خروج از اتوکد م ی شود . درصورتی که (Close) 􀀷 2) تقه زدن روی دکمۀ -18- شکل 1
را 􀀷 ابتدا از آن خارج شویم و سپس دکمۀ Escape فرمانی درحال اجرا باشد باید با زدن کلید
بزنیم.
پنجرۀ اتوکد کوچکتر (Restore Down) 3) درصورت تق هزدن روی این دکمه -18- شکل 1
پنجر ۀ اتوکد همۀ صفح ۀتصویر را (Maximize) می شود و اگر دوباره روی آن تقه بزنیم
دربرمی گیرد.
58 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
سبب ناپدیدشدن پنجرۀاتوکد می شود و (Minimize) - 4) تقه زدن روی دکمۀ -18- شکل 1
در نواروظایف مشاهده می شود . با تقه زدن روی این نماد پنجرۀاتوکد (icon) تنها یک نماد
دوباره باز می شود.
5) با تقه زدن روی نوار منو، -18- شکل 1
عناوین منوی گشودنی ظاهر می گردند و با
انتخاب هرکدام از گزینه ها ی این منو یک
فرمان اجرا می شود.
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 59
6) با انتخاب هرکدام از دکمه های موجود روی منوی ابزار فرمان مربوط ب ه آن اجرا -18- شکل 1
می گردد.
7) درصورتی که روی علامت فلش روبه پایین در ناحیۀ مشخص شده تقه بزنیم -18- شکل 1
فهرستی باز می شود که بزودی با آن آشنا می شویم.
8) تقه زدن روی نوار عنوان پروندۀ ترسیمی درروی نماد اتوکد سبب باز شدن این -18- شکل 1
منو می شود.
60 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
) را انتخاب 􀀷 9) برای بستن پروندۀ ترسیمی بدون خروج از اتوکد دکمۀ ضربدر ( -18- شکل 2
می کنیم.
پنجرۀ پروندۀترسیمی بزرگ می شود و با Maximize 10 ) با تقه زدن روی دکمۀ -18- شکل 1
نام دارد به حالت قبلی برم یگردیم. Restore Down تقۀ مجدد روی آن که اینک
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 61
باعث می شود پنجرۀ پروندۀترسیمی Minimize 11 ) تقه زدن روی دکمۀ (-) یا -18- شکل 1
تبدیل شود. با انتخاب این نماد دوباره پنجره باز می شود. (icon) به یک نماد
12 ) تقه زدن روی ناحیۀ ترسیمی سبب باز شدن پنجره ای می شود که با تقه زدن -18- شکل 1
مجدد در نقطۀ دیگری از ناحیۀترسیمی این پنجره بسته می شود . برای خروج از این حالت
روی صفحه کلید) را فشار دهیم. ) ESC می توانیم دکمۀ
62 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
13 ) با تقه زدن روی نوار لغزشی عمودی تصویر نقشه به بالا و پایین حرکت -18- شکل 1
می کند.
14 ) تقه زدن روی نوار لغزشی افقی تصویر نقشه را به چپ و راست حرکت -18- شکل 1
می دهد.
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 63
15 ) تقه زدن روی نوار چیدمان سبب تغییر صفحۀ کار می ش ود. در اینجا زبانۀ -18- شکل 1
انتخاب شده است. Model
16 ) با تقه زدن روی دکمه های نواروضعیت ابزار مربوطه روشن یا خاموش می شود. -18- شکل 1
ابزار نیستند و بعداً با آن ها آشنا خواهیم شد. Model یا Paper و LWT دکمه های
64 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
(right click : تقۀ راست (فشردن و رها کردن دکمۀ سمت راست ماوس
مکان نما را به بخش های مختلف صفحۀ اتوکد می بریم و این بار دکمۀ سمت راست ماوس را
19 نمایانگر نتایجی هستند که با این عمل - فشار می دهیم (تقۀ راست ). مجموعه شکل های 1
به دست می آوریم.
19 ) زدن دکمۀ سمت راست ماوس (دکمۀ دوم ماوس) در بخش های مختلف صفحۀ - شکل 1
اتوکد 2002
1) تقۀ راست روی نوارعنوان -19- شکل 1
منوی » اتوکد س بب بازشدن منو یی می شود که
نام دارد. « پیش فرض
2) تقۀ راست روی ناحیه ای خارج -19- شکل 1
از منوی ابزار و در اطراف آن. با بازکردن
- منویی مشابه شکل 1 ،ACAD منوی فرعی
3-19 ظاهر م یشود.
1
4
3 2
5
6
7
8 9
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 65
3) تقۀ راست روی منوی ابزار – -19- شکل 1
دراین صورت منویی ظاهر می شود که شامل
نام کلیۀ منوهای ابزار می باشد و می توانیم
منوی ابزار دلخواهمان را ازمیا نآن انتخاب
کنیم. (منوهای انتخاب شده با علامت تیک
مشخص شده اند)
4) تقۀ راست روی ناحیۀ -19- شکل 1
ترسیم سبب ظهور منوی مکان نما
یا میانبر (Popup) بلادرنگ ،(Cursor)
می گردد. (Shortcut)
5) تقۀراست روی نوار -19- شکل 1
چیدمان و درروی هرکدام از زبان ه ها سبب
ظاهرشدن منوی بالا می گردد.
66 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
6) تقۀ راست روی ناحیۀ فرمان -19- شکل 1
7) تقۀ راست روی -19- شکل 1
بخش نشانگرمختصات درنواروضعیت
(Status bar)
Snap 8) تقۀ راست روی دکمۀ -19- شکل 1
در نوار وضعیت
9) تقۀ راست روی دکمه های -19- شکل 1
و Otrack ،Osnap ،Polar ،Ortho ،Grid
گزینۀ Ortho در نوار وضعیت . برای LWT
همیشه خاموش است. Settings…
تقۀ وسط (فشردن دکمۀ وسط ماوس)
اگر دارای ماوس س ه کلیده می باشیم می توانیم
فشردن دکمۀ سوم آن را نیز در بخش ه ای
مختلف صفحۀ اتوکد آزمایش کنیم،
مشروط برآنکه پیش از اجرای اتوکد برنامۀ
مخصوصی را که به کاربر ویندوز توانایی
استفاده از دکمۀ وسط ماوس ر ا می دهد اجرا
کنیم . اتوکد عمل فشردن همزمان دکمۀ
در روی صفحه کلید و دکمۀ دوم SHIFT
ماوس را مشابه با فشردن دکمۀ سوم ماوس
درنظر می گیرد.
در ناحیۀ ترسیم سبب بازشدن منوی (Shift + 20 ) زدن دکمۀ سوم ماوس (دکمۀ دوم - شکل 1
می شود. با پرش های اجسام به زودی (Object Snap) پرش های اجسام یا پرش های موضوعی
آشنا خواهیم شد.
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 67
است. (SHIFT + 20 نشان دهندۀ عملکرد کلید سوم ماوس (یا کلید دوم ماوس - شکل 1
(drag and drop) یا کشش و رها سازی (press and drag) فشار و کشش
21 مشاهده می شود، اگر در بخش هایی از صفحۀ اتوکد دکم ۀ - چنانچه در مجموعه شکل های 1
چپ ماوس را بزنیم و آن را به همان صورت فشرده نگه داشته حرکت دهیم، برخی از دیگر
ویژگی های عملکرد ماوس را مشاهده می کنیم. این ویژگی ها مختص اتوکد نیستند و اکثر
برنامه های تحت ویندوز کمابیش ماوس را به روش های مشابه به خدمت می گیرند.
1) فشردن دکمۀ ماوس روی منوی ابزار و کشیدن آن به داخل صفحۀترسیمی -21- شکل 1
2) رهاکردن دکمۀ ماوس پس ازکشیدن منوی ابزار به درون ناحیۀترسیمی -21- شکل 1
68 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
(3-21- شکل 1
جابجایی منوی شناور -
مرحلۀ اول
(4-21- شکل 1
جابجایی منوی شناور -
مرحلۀ دوم
5) تغییر -21- شکل 1
شکل منو یشناور
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 69
6) جابجایی تصویر، فشردن و نگهداشتن دکمۀ ماوس روی علامت های فلش در -21- شکل 1
روی نوارلغزشی
شکل مکان نما در بخش های مختلف صفحۀ اتوکد
با حرکت دادن ماوس و جابجایی مکان نم ا در بخش ه ای مختلف صفحۀ اتوکد می توانیم
شکل های متفاوتی از مکان نما را مشاهده ک نیم. پس از آموختن تعدادی از فرمان ه ای اتوکد
شکل های مختلف مکان نما را موردبررسی قرار خواهیم داد.
کمک گرفتن از اتوکد 2002
(Help) « کمک » نمی تواند به ما که درحال گش توگذار هستیم « راهنما » هیچکس بهتر از یک
سبب احضار فرمان F را فشار دهیم . زدن ۱ F کند. برای صدازدن راهنما کافی است کلید ۱
می شود. راهنمای اتوکد مانند دیگر برنامه های تحت ویندوز شامل اطلاعات HELP
دسته بندی شده و مصوری است که به هر انگلیسی زبانی کمک می کند گلیم خود را از آب بیرون
بکشد. اگر با زبان انگلیسی میانۀ چندان بدی نداریم چه بسا با راهنمایی گرفتن از خود اتوکد به
کشفیاتی نایل شویم که در این کتاب و کتا ب های دیگر به آنها حتی اشاره ای هم نشده باشد
را فشار Escape 22 ). برای بستن راهنما ، در اتوکد 2000 کافی است کلید - (شکل 1
) را 􀀷 دهیم، ولی در اتوکد 2002 باید دکمۀ سمت راست بالای صفحه (علامت ضربدر یا
بزنیم.
70 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
اتوکد (Help) 22 ) پنجرۀ راهنما - شکل 1
اما برای رفع خستگی هم شده نگاهی به نقشۀانتخابی مان بیندازیم و آن را از نزدیک ورانداز
کنیم.
بهتردیدن در اتوکد
م یرویم. PAN و ZOOM برای بهتردیدن در اتوکد به سراغ 2 فرمان
(Zoom : اندازه نمایی (درشت نمایی و ریزنمایی
مکان نمای ماوس را بروی منوی ابزار استاندارد می بریم. (با این منو هنگام مطالعۀ توضیحات
را انتخاب (Zoom Realtime) « اندازه نمایی زمان اجر ا » 17 آشنا شدیم) منوی - شکل 1
می کنیم. برای دیدن نام منوهای ابزار کافی است روی منوی ابزار حرکت کرده روی یک یک
نمادها ک می مکث کنی م. دراین صورت کلمه ای مشاهده می کنیم که نمایانگر نام گزینۀانتخابی
می نامیم.) وقتی روی منویی که تصویر یک (Tool tip) « نکتۀ ابزار » است. (این کلمه را
را Zoom Realtime ذره بین و علامات به اضافه و منها درکنارآن دارد رسیدیم کلمۀ
(23- مشاهده خواهیم کرد. (شکل 1
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 71
23 ) نوار ابزار استاندارد - شکل 1
برای شروع یک ترسیم جدید New (1
برای گشودن یک پروندۀ Open (2
ترسیمی موجود
برای ذخیرۀ پروندۀ ترسیمی Save (3
برای چاپ گرفتن Plot (4
برای پیش دید Print Preview (5
برای جستجو Find and Replace (6
بدنبال کلمۀ موردنظر در نقشه
در Cut مانند Cut To Clipboard (7
ویندوز
Copy مانند Copy To Clipboard (8
در ویندوز
مانند Paste from Clipboard (9
در ویندوز Paste
برای تطبیق Match Properties (10
ویژگی ها با جسم انتخابی
برای لغو آخرین فرمان اجرا Undo (11
شده
برای انصراف از لغو آخرین Redo (12
فرمان اجرا شده
AutoCAD Today پنجرۀ Today (13
را باز م یکند.
درصورت Autodesk Point A (14
وصل بودن به اینترنت به سایت
وصل pointa.autodesk.com
می شود.
Net Meeting برنامۀ Meet Now (15
را اجرا می کند.
پروندۀترسیمی را Publish to Web (16
(upload) بارگذاری Web به
می کند.
برای ارسال eTransmit (17
email پروندۀترسیمی از طریق
به جسم یا Insert Hyperlink (18
HYPERLINK موضوع انتخابی
تخصیص م یدهد.
Temporary Tracking Point (19
ابزار کمک رسم (دارای منوی فرعی)
مربوط به دستگاه های UCS (20
مختصات
منظره (نظرگاه) Named Views (21
٣ حرکت 3 بعدی تصویر d Orbit (22
جابجایی تصویر در Pan Realtime (23
زمان اجرا
اندازه نمایی زمان Zoom Realtime (24
اجرا
2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30
1 3 5 7 9 11 13 15 17 19 21 23 25 27 29
72 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
بزرگنمایی پنجره Zoom Window (25
(دارای منوی فرعی)
اندازه نمایی قبلی Zoom Previous (26
مرکز AutoCAD Design Center (27
طراحی اتوکد
ویژگی های موضوعات Properties (28
راهنما) ) HELP فرمان Help (29
مشاورفعال را Active Assistance (30
احضار م یکند.
اندازه نمایی زمان اجرا) ) Realtime Zoom 24 ) اجرای فرمان - شکل 1
پس از انتخاب این منو مکان نما را به داخل صفحۀ تصویر (ناحیۀ کار ) می بریم و با فشردن و
نگه داشتن دکمۀ ماوس و سپس حرکت آن تصو یر را به جلو و عق ب حرکت می دهیم . برای
بزرگ شدن تصویر ماوس را به بالا حرکت می دهیم و برعکس با کشیدن ماوس به سمت پایین ,
را می زنیم. (شکل Esc یا Enter تصویر کوچک می شود. برای پایان بخشیدن به این عمل کلید
24-1 ). مکان نما در ناحیۀترسیمی به شکل ذره بین درمی آید.
(Pan) جابجایی تصویر
Pan Realtime اکنون منوی ابزار سمت چپ منوی قبلی را انتخاب می کنیم یعنی
23 ) مکان نما را به داخل ناحیۀکار برده دکمۀ سمت - (جابجایی تصویر درزمان اجرا) (شکل 1
25 ) مکان نما به شکل یک - چپ ماوس را فشرده نگه داشته ماوس را حرکت می دهیم (شکل 1
خارج می شویم. PAN از فرمان Esc یا Enter دست درمی آید. اکنون با زدن
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 73
25 ) اجرای - شکل 1
Realtime فرمان
جابجایی تصویر ) Pan
زمان اجرا)
(Zoom previous) اندازه نمایی قبلی
(Zoom previous) برای بازگشت به دیدهای قبلی از منوی ابزار استاندارد بزرگ نمایی قبلی
(23- را انتخاب می کنیم (شکل 1
(Zoom Window) اندازه نمایی با انتخاب پنجره
23 ) و سپس انتخاب - از منوی ابزار استاندارد (شکل 1 Zoom Window با انتخاب گزینۀ
نقطه ای درناحیۀکار و پس از آن جابجایی ماوس درهمان ناحیه پنجره ای مشاهده می کنیم که
یک گوشۀ آن با حرکت مکان نما جابج ا می شود. می توانیم گوشۀ مقابل پنجره را درهرنقطۀ
دلخواهی انتخاب نماییم . درپی آن اتوکد پنجرۀ انتخابی را آنقدر بزرگ می کند که کل ناحیۀ
26 - الف و ب) - ترسیمی را دربر بگیرد. (اشکال 1
26 -الف) - شکل 1
انتخاب پنجره برای
بزرگ نمایی پنجره
(Zoom Window)
2
1
74 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
26 -ب) - شکل 1
Zoom نتیجۀ اجرای
Window
(Paper Space Icon) نماد فضای کاغذ
را مشاهده می کنیم . « نمادفضای کاغذ » با نگاهی به گوشۀ سمت چپ و پایین ناحیۀترسی می
درب ارۀ .« فضای مدل » و « فضای کاغذ » : 27 - الف ). در اتوکد دو فضای کار وجود دارد - (شکل 1
فضای کاغذ بعدها مفصلا صحبت خواهیم کرد . اما ت ا آن زمان همۀ کارهایمان را در فضای مدل
(tab) زبانۀ (Layout) انجام می دهیم . برای انتقال به فضای مدل درروی نوارچیدمان
را انتخاب می کنیم. فضای مدل جایی است که عملیات طراحی و ترسیم را در آن انجام Model
می دهیم.
27 - الف) نماد فضای کاغذ - شکل 1
27 - ب) نماد فضای مدل - - شکل 1
نماددستگاه مختصات
(UCS Icon) نماددستگاه مختصات
به علامتی که اکنون درگوشۀ سمت چپ و پایین ناحی ۀترسیمی مشاهده می شود
27 - ب) - می گوییم. (شکل 1 (UCS Icon) « نماددستگاه مختصات »
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 75
یک نقشه در داخل (Open) گشودن
اتوکد
را Open رفته گزینۀ File به داخل منوی گشودنی
28 ). همان - انتخاب می کنیم . (شکل 1
پنجرۀگفتگویی که قبلاً مشاهده کردیم ظاهر می شود.
این بار پروندۀترسیمی:
"EXPO Headquarter model.dwg"
بروی نوار Model را انتخاب می کنیم. با انتخاب زبانۀ
.(29- چیدمان وارد فضای مدل می شویم (شکل 1
به دنبال نماددستگا ه مختصات می گردیم و آن را در
.(30- سمت چپ نقشه می یابیم (شکل 1
27 - ب - نماددستگاه مختصات با آنچه در شکل 1
دیدیم متفاوت است . این علامت بیانگر آن است که
نقشه به صورت س ه بعدی نمایش داده می شود . برای
مشاهدۀ جزئیات نقشه بازهم می توانیم از منوهای ابزار
و ... که اکنون به خوبی با آنها آشناییم Pan ،Zoom
کمک بگیریم.
در Open 28 ) محل فرمان - شکل 1
File منوی گشودنی
را انتخاب کرد هایم. Model زبانۀ - EXPO Headquarters model 29 ) نقشۀ - شکل 1
76 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
30 ) نماد فضا ی مدل - - شکل 1
نماددستگاه مختصات دراینجا 3بعدی
است.
(Plan) ( دید هوایی (دو بعدی
ازآنجا که ترسیم و نمایش اشکال به صورت سه بعدی در زمرۀ دروس پیشرفتۀ اتوکد می باشند و
در این کتاب همۀ کارها درسطح دوبعدی انجام می گیرد و نگاه ما نیز به اشکال از دید هوایی
می باشد، ضروری است دید را از حالت سه بعدی به دو بعدی تبدیل کنیم . ب ه این منظ ور
را Top ۳ و سپس گزینۀ d Views را باز می کنیم، منوی فرعی View منوی گشودنی
31 ). بعدازاین انتخاب گزینه ها از منوی گشودنی را به این صورت - انتخاب می کنیم (شکل 1
نشان می دهیم:
View 􀁚 ۳d Views 􀁚 Top
View 􀁚 ٣d Views 􀁚 Top : 31 ) تعیین دیدهوایی از طریق منو - شکل 1
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 77
کمک بگیریم . درسطرفرمان (درمقابل کلمۀ PLAN همچنین می توانیم از فرمان
ر ا می زنیم. از این به بعد Enter را تایپ کرده PLAN درناحیۀفرمان ) کلمۀ Command:
هرگاه خواسته می شود فرمانی را وارد کنیم ، منظوراین است که پس از تایپ کلمۀ موردنظر کلید
را بزنیم . باید تو جه داشته باشیم درصورتی می توانیم فرمان را وارد کنیم که درآخرین Enter
را مشاهده نماییم . مشاهدۀ هر کلمه یا Command: سطر موجود درناحیۀفرمان کلمۀ
درمحل اشاره شده نشانگر این است که فرمان دیگری Command: جمله ای غیر از
درحال اجراست و فرمان موردنظر ما به درستی اجرا نخواهدشد. برای دیدن کلمۀ
درسطرفرمان (البته درصورتی که این کلمه را درآن محل مشاهده نمی کنیم ) Command:
را که واقع در گوشۀ سمت چپ و بالای صفحۀ کلید است فشار (Escape) Esc دوبار کلید
می دهیم.
نوشته هایی در ناحیۀ فرمان ظاهر می گردد. فعلا به آنه ا اهمیتی PLAN پس از صدور فرمان
در مقابل بعضی Enter از فرمان خارج می شویم. عمل زدن Enter نمی دهیم و بازدن کلید
به معنی انتخاب پیش فرض می باشد که (PLAN از پیام ها (از جمله پیام مربوط به فرمان
به زودی موردبررسی قرار خواهد گرفت.
نقشه ای دیگر (Open) گشودن
23 ). اکنون پروندۀ ترسیمی - می رویم (شکل 1 Open این بار درمنوی استاندارد ب ه سراغ دکمۀ
.(32- را انتخاب می کنیم (شکل 1 "Truck model.dwg"
Truck model 32 ) نقشۀ - شکل 1
78 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
باوجودی که در فضای مدل قرار داریم ولی نماد فضای مدل با آنچه تاکنون دیده ایم تفاوت دارد
33 ). این نماد رنگی است و ما می خواهیم آن را به حالت استاندارد تبدیل کنیم. - (شکل 1
33 ) نماد فضا ی مدل - شکل 1
(Shaded) درحالت رنگی
(Shademode) تبدیل نمادرنگی به نماداستاندارد
برای تبدیل نمادرنگی به استاندارد، مراحل زیر را انجام می دهیم:
را باز می کنیم. (View) -1 منوی گشودنی دید
را انتخاب می کنیم. Shade -2 منوی فرعی
(34- ۲ را می گزینیم. (شکل 1 d Wireframe -3 گزینۀ
34 ) تغییر نماددستگاه مختصات از حالت رنگی به حالت استاندارد: - شکل 1
View 􀁚 Shade 􀁚 ٢D Wireframe
اکنون به دنبال نماددستگاه مختصات می گردیم، ولی ظاهراً درپشت نقشه گم شده است (شکل
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 79
.(35-1
به حالت عادی (Shaded) درحالی که ازحال ترنگی Truck model 35 ) نقشۀ - شکل 1
٢) تبدیل شده است. D Wireframe)
برای دیدن نماددستگاه مختصات، آن را به گوشۀ سمت چپ پایین ناحیۀترسیمی می آوریم. درشکل
36-1 چگونگی انجام این کار مشاهده می شود.
36 ) برای قر اردادن - شکل 1
نماددستگاه مختصات در
گوشۀ چپ پایین ناحیۀ
Noorigin ترسیمی، گزینۀ
را UCSICON از فرمان
ازطریق منوی گشودنی
انتخاب می کنیم. View
دراین صورت علامت تیک
برداشته Origin ازکنار
می شود.
37 -الف ) - اکنون نماد استاندارد ر ا می بینیم. ولی این هم با آنچه قبلاً دیده بودیم (شک ل 1
80 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
خوانده می شود. « نماد پرسپکتیو » 37 -ب). نمادی که می بینیم - متفاوت است (شکل 1
37 - الف) نماددستگاه مختصات - شکل 1
استاندارد درحالت دید 3بعدی
37 - ب) نماددستگاه مختصات - شکل 1
استاندارد در حالت دید پرسپکتیو ( 3 بعدی با
نقطۀ فرار)
در این نقشه نیز ب هگشت وگذار می پردازیم... Pan و Zoom با استفاده از منوهای ابزار
از کار افتاد ه اند؟ Pan Realtime و Zoom Realtime ... ولی مثل اینکه دکمه های
اجر ا نمی شوند. با نگاهی به ناحیۀ فرمان و مشاهدۀ پیامی که اتوکد می دهد ، Pan و Zoom
علت را درمی یابیم. پیام اتوکد این است:
**That command may not be invoked in a perspective view**
را (Pan) یا جابجایی تصویر (Zoom) اتوکد درنمای پرسپکتیو نمی تواند اعمال اندازه نمایی
نمی تواند . غیراز PAN و ZOOM انجام بدهد . البته درست تراست که بگوئیم با فرمان ه ای
این دو فرمان، فرمان ها و اعمال دیگری هم هستند که در نمای پرسپکتیو نمی توانند اجرا گردند.
منظور از نمای پرسپکتیو، دید سه بعدی با نقطۀفرار (نقطۀگریز) است. دراین مورد هنگام ورود
به بحث اتوکد سه بعدی بیشتر خواهیم پرداخت.
برای دیدن پیام های اتوکد F کمک گرفتن از کلید ۲
اتوکد بیشتر پیا م های خ ود را درناحیۀفرمان درمعرض دید ما قرار می دهد. درصورتی که پیام ها در
« صفحۀنوشتاری » به F ناحیۀفرمان جا نگیرند می توانیم با فشردن کلید تابعی ۲
برویم. دراین صورت حتی پیام های پیشین را هم مشاهده می کنیم. برای (text screen)
را فشار F باز هم کلید ۲ (graphics screen) « صفحۀ گرافیک ی » بازگشت به
،« کلیددوکاره » که دو کار مختلف را در یک حلقه تکرار می کند اصطلاحاً F می دهیم. کلید ۲
بیش از دوعمل انجام « ضامن ه ا » نامیده می شود. بعضی از « ضامن » یا « کلیددومنظوره »
می باشد.) toggle می دهند که بزودی با آنها نیز آشنا خواهیم شد. (کلمۀ ضامن معادل
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 81
خاموش کردن دید پرسپکتیو
اما عجالت اً برای اینکه بتوانیم درطول مطالعۀ این کتاب و با اطلاعات محدودی که بدست
می آوریم با هر پروندۀترسیمی کار کنیم، بترتیب:
درناحیۀفرمان) وارد می کنیم: Command: -1 این فرمان را درسطرفرمان (درجلوی کلمۀ
DVIEW
زیر: (prompt) -2 دربرابر پیام درخواست
Select objects or < Use DVIEWBLOCK >:
را می زنیم (یعنی آنچه را که درمیان پرانتزها یشکسته نوشته شده می پذیریم). Enter
-3 این عبارت به چشم می خورد:
***Switching to the WCS***
و درپی آن اتوکد درخواست بعدی را مطرح می کند:
Enter option
[CAmera/TArget/Distance/POints/PAn/Zoom/TWist/CLip/Hide/Off/Undo]:
« انتخاب یک گزینه » ر ا می زنیم. این عمل Enter را نوشته off اکنون درمقابل پیام بالا کلمۀ
را دربخش اتوکدس ه بعدی بررسی DVIEW نام دارد که بعدا به آن خواهیم پرداخت . (فرمان
خواهیم کرد.)
را می زنیم تا از فرمان خارج شویم. Enter -4 دوباره
37 ). اکنون می توانیم منوهای - با اجرای فرمان بالا از حالت پرسپکتیو خارج می شویم. (شکل 1
را به کار ببریم و دراین نقشه نیز گش تو گذاری داشته باشیم. Pan و Zoom
را به طریقی که قبلاً شرح داده شد اجرا می کنیم. PLAN برای داشتن دیدهوایی فرمان
استفاده از کلیدهای ترکیبی برای گشودن نقشه
این بار نیز می خواهیم نقشه ای را باز کنیم اما نه یک نقشۀ دیگر ! ضمناً نمی خواهیم برای این
را فشرده نگه می داریم و حرف Ctrl از ماوس کمک بگیریم . کلید (Open کار (اجرای فرمان
از منوی گشودنی Open… را تایپ می کنیم. این عمل برای اتوکد به معنای انتخاب گزینۀ O
28 نگاه کنیم می بینیم که اتوکد این را در همان منو به آگاهی ما - است . اگر به شکل 1 File
رسانده است.
82 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
37 ) نمای سه بعدی (با خطوط موازی) - شکل 1
گشودن مجدد پروندۀ گشوده شده
۱" (همان پروندۀ آشن ا) را st floor.dwg" پروندۀ Open drawing از پنجرۀگفتگویی
38 ظاهر می گردد . - تقه می زنیم. پنجرۀگفتگویی شکل 1 Open انتخاب کرده بروی دکمۀ
اگر به معنی جملۀ نوشته شده توجه کنیم در می یابیم که پرونده ای را که گشوده ایم قبلاً باز شده
باز کند یا نه؟ (read only) « فقط ویژۀخواندن » و اتوکد از ما می پرسد آیا آن را به صورت
38 ) دراین پنجره به آگاهی کاربر رسانده می شود که پرونده ای که تمایل به گشودن آن - شکل 1
است و این پرونده فقط Read Only دارد درحال حاضر باز است و یا اینکه دارای شناسۀ
قابل بازشدن است. Read Only به صورت
برمی گردیم ولی Open… دوباره به پنجرۀگفتگویی (NO) درصورت انتخاب پاسخ منفی
نقشه باز می شود، اما این بار ب هصورت فقط ویژۀ خواندن. این (Yes درصورت تأیید (انتخاب دکمۀ
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 83
39 ). م ا می توانیم - موضوع درجلوی نام پرونده ، درنوارعنوان نقشه به چشم می خورد (شکل 1
این نقشه را تغییر دهی م ولی نمی توانیم آن را با نام فعلی اش ذخیره کنیم و باید نام دیگری به آن
بدهیم.
١ که برای بار دوم گشوده شده است. درمقابل نام st floor.dwg 39 ) نوارعنوان پروندۀ - شکل 1
مشاهده می شود. Read Only پرونده عبارت
Window منوی گشودنی
واما یک پرسش: از لحظۀ شروع به سفر، تاکنون چند نقشه را باز کرد هایم؟
کلیۀ نقشه هایی که از ابتدای این فصل باز کرده ایم در حافظۀ اتوکد قرار دارند . برای مشاهدۀ
را باز می کنیم. این منو Window فهرست نام نقشه ها و احضار هرکدام از آنها منوی گشودنی
40- دربیشتر برنامه های تحت ویندوز وجود دارد و د ارای عملکردی تقریب اً مشابه است. شکل 1
آشنا می کند. Window و توضیحات ذیل آن ما را کاملاً با منوی
Window 40 ) گزینه های منوی گشودنی - شکل 1
برای بستن پروندۀترسیمی - Close (1
جاری
برای بستن همۀ - Close All (2
پرونده های ترسیمی که درحال حاضر
باز هستند.
روی هم چینی (شکل – Cascade (3
1
3
5
7
9
10
8
6
4
2
84 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
(1-40-1
چیدن زیر - Tile Horizontally (4
(2-40- هم (شکل 1
چیدن در کنار - Tile Vertically (5
(3-40- یکدیگر(شکل 1
مرتب سازی - Arrange Icons (6
( 4 و 5 -40- نمادها (شکل های 1
١، چون st floor 7) نام پروندۀ ترسیمی
2 بار این پرونده باز شده در جل وی
نام آن شماره 1 نوشته شده است.
8) نام پروندۀ ترسیمی
EXPO Headquarters model
Truck model 9) نام پروندۀ ترسیمی
١ که st floor 10 ) نام پروندۀ ترسیمی
(Open) برای بار دوم آن را باز
کرده ایم و ب ه همین علت درجلوی نام
دیده - Read Only آن عبارت
می شود. علامت تیک در کنار نام آن
بیانگر این است که نقشۀجاری است
و درپنجرۀ اتوکد این نقشه روی
نقشه های دیگر قرار دارد.
1) انتخاب -40- شکل 1
Cascade ( گزینۀ ( 3
(روی هم چینی)
2) انتخاب -40- شکل 1
( گزینۀ ( 4
برای Tile Horizontally
2 پرونده
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 85
3) انتخاب -40- شکل 1
( گزینۀ ( 5
برای Tile Vertically
2 پرونده
4) در -40- شکل 1
صورت انتخاب گزینۀ
،Arrange Icons (6)
نمادهای مربوط به
نقشه ها مرتبسازی
می شوند.
5) نمادهای -40- شکل 1
نقشه ها مرتب شده اند.
(Close) بستن پرونده ها
برای بستن پروند هها می توانیم به یکی از روش های زیر عمل کنیم:
86 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
در نوارعنوان نقشۀ موردنظر رفته، آن را انتخاب می کنیم. 􀀷 بروی دکمۀ o
را برای تک تک نقشه ها اجرا Close گزینۀ Window یا File درمنوهای گشودنی o
.(41- می نماییم (شکل 1
را انتخاب می کنیم. Close All گزینۀ Window درمنوی گشودنی o
را وارد می کنیم. CLOSE درسطر فرمان دستور o
بستن پروندۀ ) Close 41 ) گزینۀ - شکل 1
File ترسیمی ) در منوی
42 مواجه شدیم پاسخ - همۀ پرونده ها را به همین ترتیب می بندیم. اگر با پیا می مشابه شکل 1
می دهیم. (NO) منفی
42 ) اگر پروندۀترسیمی تغییر یافته باشد، هنگام بستن آن اتوکد از ما می پرسد که آیا - شکل 1
می خواهیم آن را ذخیره کنیم یا نه ؟
􀁘 با اتوکد آشنا شویم... 87
اتوکد بدون نقشه ؟ !... به بی نمکی نان بی پنیر است!
43 در می آید و دیگر اثری از سطرفرمان، ناحیۀترسیمی - اکنون صفحۀ اتوکد به صورت شکل 1
و... هستند. New ،Open و... نیست. تنها منوهای دردسترس نیز
43 ) اتوکد درحالی که هیچ پرونده ای برای ترسیم درآن موجود نیست. - شکل 1
(New) شروع یک ترسیم جدید
(44- را از منوی ابزار انتخاب می کنیم. (شکل 1 New گزینۀ
نقشۀ جدید) ) New 44 ) انتخاب دکمۀ ابزار - شکل 1
45 ظاهر می گردد. - پنجرۀگفتگویی شکل 1
88 خودآموز اتوکد 2002 – سطح 1 􀁘
13- در این پنجرۀگفتگویی که مشابه آنچه درشکل 1 .New 45 ) پنجرۀگفتگویی - شکل 1
غیرقابل انتخاب می باشد. (Open a Drawing) دیدیم است، دکمۀ اول
برای شروع یک ترسیم جدید باید واحد اندازه گیری نقشه را انتخاب کنیم. در امریکا و انگلیس و
برخی از کشورهای مشترک المنافع سیستم فوت و اینچ (امپریال یا سلطنتی ) مورداستفاده قرار
می گیرد درحالی که دیگر کشورهای اروپایی و اکثر دیگر کشورها از جمله ایران، سیستم متریک
را انتخاب Metric را به عنوان سیستم جاری اندازه گیری پذیرفته اند. پس ما هم دکمۀرادیویی
می کنیم. اکنون وارد صفحۀاصل ی اتوکد می شویم ولی در ناحیۀترسیمی هیچ نقش ه ای وجود
ندارد. این صفحۀ سیاهرنگ ناحیه ای است که ما می توانیم کارمان را درآن شروع کنیم.
یک نکتۀ شایان ذکر درارتباط با رنگ ناحیۀترسیمی
از آنجا که صفحۀ سیاهرنگ درمونیتور همانقدر چشم نواز و به صرف ۀ اقتصادی است که
صفحۀ سفیدرنگ درروی کاغذ، از این به بعد درترس یمات این کتاب زمین ۀ سف

پنجشنبه 25 آبان 1391 - 11:54
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :